Pontplein Velsen-Zuid

In het projectgebied hebben in het verleden meerdere projecten gelopen waarbij ook participatie heeft plaatsgevonden. Om deze te duiden is het projectgebied opgedeeld in vier deelgebieden:

  1. Oud-Velsen;
  2. Parkweg groen;
  3. Stationsweg 51-103;
  4. Pontplein.

Deze deelgebieden zijn indicatief aangegeven in onderstaande afbeelding.

 

Deelgebied 1 loopt langs de Oud-Velsen. Dit historische gebied is aangemerkt als beschermd dorpsgezicht en kent verschillende rijksmonumenten, waaronder de Engelmunduskerk. De Parkweg kruist in dit gebied de s’Gravenlust, de ontsluitingsweg van het dorp. Ter hoogte van de Velsertunnel gaat de Parkweg over in de Amsterdamseweg. Deelgebied 1 is, zover bekend, geen onderdeel geweest van eerdere participatietrajecten.

In deelgebied 2 bevinden zich geen woonhuizen en loopt langs Park Velserbeek met daarin onder andere een kinderboerderij en begraafplaats Westerveld. In het gebied bevinden zich verschillende (grote) bomen. Enkele staan tussen de weghelften. Het fietspad ligt apart van de rijbaan en loopt langs het Noordzeekanaal. Het verbeteren van de groenstructuur is hier een aandachtspunt.

In deelgebied 3 heeft de gemeente na uitgebreide gesprekken toegezegd een fietsstraat aan te leggen voor de huizen met nummers 51-103 aan de Stationsweg. Dit was onderdeel van een apart project waarin de aanleg van een parallelweg en bijbehorende verkeersstromen werd verkend. Ook hier heeft intensieve participatie plaatsgevonden waarbij inwoners in de achterliggende wijk betrokken zijn in verschillende belangengroepen en informatiebrieven. De participatie was voornamelijk gefocust op de aansluiting van de beoogde parallelweg. Aandachtspunten in dit deelgebied zijn daarnaast parkeermogelijkheden voor aanliggende bedrijven en de geluidsoverlast.

In deelgebied 4 heeft de gemeente Velsen in de periode 2018-2021 gewerkt aan de herinrichting van het Pontplein, met als doel een verkeerskundige verbetering. In dit gebied komen verschillende verkeersstromen samen en vormt de entree van IJmuiden. In 2019 werden acht varianten ontwikkeld en beoordeeld op hun haalbaarheid. Diverse stakeholders, waaronder het gemeentebestuur en inwoners van de Stationsweg en aangrenzende buurt, waren nauw betrokken bij de evaluatie van de varianten. Een van de voorstellen betrof een ongelijkvloers kruispunt met een fly-over voor gemotoriseerd verkeer en een fietsrotonde eronder. Deze was beoogd als voorkeursvariant. Door gebrek aan financiering en technische complicaties werd dit plan in 2023 definitief verworpen. In juli 2023 is de verwerping van het plan gecommuniceerd met inwoners in een bewonersbrief. Ook op de projectpagina van de gemeente is deze mededeling geplaatst. In het deelgebied zijn raakvlakken met het project Pont tot Park, het ontwikkelperspectief voor IJmuiden in 2040.

Cookie-instellingen