Submenu

Mobiliteitsagenda 2025

De Mobiliteitsagenda 2025 heeft drie hoofddoelen:

  1. Vertalen van opgaven, trends, ontwikkelingen en brede beleidsambities naar mobiliteit.
  2. Vastleggen van leidende mobiliteitsprincipes voor Velsen.
  3. Werken aan concrete beleidsdoelen, acties en maatregelen.

De kernvraag van de Mobiliteitsagenda is: Hoe kan mobiliteit bijdragen aan het oplossen van de grote uitdagingen van Velsen? Mobiliteit en bereikbaarheid zijn cruciaal om Velsen economisch vitaal en leefbaar te houden. Mobiliteit is geen doel op zich, maar een middel om bredere doelen te bereiken.

We richten ons op vier hoofdopgaven uit de Omgevingsvisie van Velsen:

  • Kwalitatieve groei.
  • Een gezonde gemeente voor iedereen.
  • Een klimaatadaptieve gemeente met een krachtig buitengebied.
  • Energietransitie als motor voor een duurzame, circulaire economie.

Daarnaast houden we rekening met lokale en landelijke trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, zoals:

  • Verkeersveiligheid.
  • Doorstroming.
  • Vervoerskeuze en verdeling over vervoersmiddelen.
  • Parkeerdruk.
  • Autobezit.
  • Laadinfrastructuur.

We willen mobiliteit anders benaderen. Mobiliteit is geen doel op zich. Ons beleid richt zich steeds meer op bredere en samenhangende doelen zoals een gezonde leefomgeving, verduurzaming, verbeterde leefbaarheid en sociale cohesie, veiligheid, woningbouw en woonmogelijkheden voor iedereen. Als we op dezelfde manier naar mobiliteit, waaronder de dominantie van de auto, blijven kijken, zullen we deze doelen niet of in veel mindere mate bereiken.

We streven naar meer (stedelijke) gebiedsontwikkeling en vergroening. We willen ruimte creëren voor klimaatadaptatie en de ruimtelijke kwaliteit verbeteren. Gezondheid en een gezonde leefomgeving bevorderen vraagt om beweegruimte en meer ruimte voor groen, lopen en fietsen. Dit betekent dat we anders naar mobiliteit moeten kijken, vooral naar de rol van de auto. Dit betekent niet dat doorstroming van verkeer niet meer belangrijk is, maar dat we het vanuit een ander perspectief benaderen, bijvoorbeeld vanuit economisch of leefbaarheidsperspectief.

In de praktijk komen we verschillende dilemma’s tegen:

  • Hoe gaan we om met ruimte voor speelplekken, klimaatadaptatie of groen op straat, waar de parkeerdruk al hoog is? Zijn we bereid om parkeerregulering te overwegen of parkeerhubs te creëren?
  • Hoe zorgen we ervoor dat het openbaar vervoer (OV) aantrekkelijk blijft, ook voor mensen die verder van haltes wonen of op bedrijventerreinen werken zonder OV?
  • Hoe blijven we aantrekkelijk voor bezoekers van buiten de gemeente, bijvoorbeeld naar het strand? En blijven we vasthouden aan het STOP-principe (voetgangers, fiets en OV voorop)?
  • Welk belang geven we aan de doorstroming van economisch en logistiek verkeer?
  • Hoe sterk willen we het STOP-principe toepassen bij de keuze voor nieuwe ontwikkellocaties en hoe wegen we de verschillende belangen af?
  • Hoe zorgen we ervoor dat ouderen langer mobiel blijven en kunnen blijven deelnemen aan de maatschappij, en wat betekent dit voor de verkeersveiligheid?

De Mobiliteitsagenda helpt ons om met deze dilemma’s om te gaan.

Cookie-instellingen